RSS
کروات و پوشت - تارتان

به طور دقیق، پارچه ای که حالا با اسم شطرنجی می شناسیم ابتدا تارتان نامیده می شد. تارتان از بندهای تابیده شده ای در زاویه ای راست بافته می شد در حالی که شطرنجی درواقع به لباس های پشمی سنگینی گفته می شد که چنین طرحی داشتند. اسکاتلندی ها آن را به عنوان پتو یا شالی بر روی شانه ها استفاده می کردند. تا زمانی که تارتان به آن سوی دریاها صادر شد و آن موقع بود که در دنیای نوین تارتان و شطرنجی را یکی دانستند و مترادف هم قرار گرفتند. تاریخ این پارچه بسیار طولانی تر از چیزی است که ما فکر می کنیم، در مومیایی ارومچی، باستان شناس الیزابت ویلند باربر توصیف می کند که جسد مرد چرچن که از دخمه هایی در کوه های آسیا کشف شده در منسوجاتی با طرحی آشنا پیچیده شده بود، بالاپوشی از پارچه ای با بافت جناغی و شلواری از تارتان که می توان قدمت آن را به قرن هشتم قبل از میلاد نسبت داد. در مد قدمت هر طرح و نقشی بسیار مهم است اما در مورد پارچه شطرنجی این همواره به صورت یک معما باقی می ماند. بسیار جالب است که پس از 3000 سال این طرح همچنان محبوب و پر کاربرد در انواع لباس و اکسسوری است و بد نیست بدانید که برای این طرح به ظاهر ساده و پرماجرا روز مشخصی تعیین شده و در تقویم میلادی اولین جمعه اکتبر را روز شطرنجی می نامند. به همین خاطر ما نام اصیل این طرح را برای آن انتخاب نمودیم.

کروات و پوشت - آندلس

آشنایی ایرانیان و اندلسی ها و حضور ایرانی ها در منطقه اندلس به دوران اساطیری و دوران هخامنشی برمی گردد از آن دوره رفت و آمد میان این دو نقطه جغرافیایی با ایرانیان بویژه از طریق خلیج فارس برقرار بوده است و تاثیرات آئین مهرپرستی ، مانی گری و معماری دوره ساسانی بر این منطقه قابل درک است. مسلمانان بعد از فتح اسپانیا تمدنى را در آنجا پایه گذارى نمودند که چه براى جهان اسلام و چه براى اروپا منشاء تحولات و بیدارى علمى فراوانى بود. تمدن اسلامى در اندلس، بدلى از عظمت تمدن اسلامى در شرق بود که حاصل این تمدن ظهور اندیشمندان، فقها، شعرا، فلاسفه و آثار هنرى ، موسیقی ، معمارى و رشد صنعت و بازرگانى در جنوب اروپا بود. در دوره اسلامی بدون تردید در رکاب افراد بزرگی مانند طارق و موسی بن نصیر صدهها ایرانی وجود داشته اند و معماری قصر الحمرا و مسجد کوردوبا با سبک معماری دوره ساسانی نزدیک است و با توجه به نقوش روی این محصول که نزدیک به طرح های کاشی کاری این بناهای با شکوه است نام این محصول اندلس انتخاب شد.

کروات و پوشت - نظام الملک آبی

اصالت پارچه برگرفته از پارچه های زربفت ایرانیان باستان بوده است. ایران قرن‌ها تولیدکننده اصلی پارچه‌های زری برای دربارها و کلیساهای جهان، از لندن تا توکیو بوده‌است.طرح و رنگ برگرفته از بافندگان دوره سلجوقی. بافنده ی عصر سلجوقی علاقه‌ای به رنگ‌های مجلل نداشت ولی تضاد ساده ی سیر و روشن رنگ‌ها را به‌خوبی تشخیص می‌داد. بافنده ی این عصر فقط دو رنگ را ترجیح می‌داد، آبی کم‌رنگ یا سرمه‌ای. بافندگان این دوره صحنه‌های لطیف و شاعرانه و مناظر طبیعی را از روی نقاشی‌های معاصر خود تقلید می‌کردند. همين دليل نام اين محصول را به نام يكي از بزرگان دوره سلجوقي، نظام الملك، نام گذاري شد.

کروات و پوشت - نظام الملک قهوه ای

اصالت پارچه برگرفته از پارچه های زربفت ایرانیان باستان بوده است. ایران قرن‌ها تولیدکننده اصلی پارچه‌های زری برای دربارها و کلیساهای جهان، از لندن تا توکیو بوده‌است.طرح و رنگ برگرفته از بافندگان دوره سلجوقی. بافنده ی عصر سلجوقی علاقه‌ای به رنگ‌های مجلل نداشت ولی تضاد ساده ی سیر و روشن رنگ‌ها را به‌خوبی تشخیص می‌داد. بافنده ی این عصر فقط دو رنگ را ترجیح می‌داد، آبی کم‌رنگ یا سرمه‌ای. بافندگان این دوره صحنه‌های لطیف و شاعرانه و مناظر طبیعی را از روی نقاشی‌های معاصر خود تقلید می‌کردند. همين دليل نام اين محصول را به نام يكي از بزرگان دوره سلجوقي، نظام الملك، نام گذاري شد

کروات و پوشت - طرح ترمه

پارچه ترمه به پارچه ظريف و لطيفي اطلاق ميشود كه از دو سري نخ تار وپود که با دست بافت بافته شده باشد با طرحهاي اصيل و سنتي ايران است . شروع ترمه بافي در ايران به اوايل دوره صفويه مي رسد هر چند برخي را عقيده بر آنست كه زادگاه اصلي ترمه قلب آسياي مركزي و ارتفاعات كشمير است عده اي نيز بر اين باورند كه ترمه بافي در ابتدا درايران آغاز گرديد و سپس به كشمير راه يافته است .آنچه در خصوص اين پارچه بسيار ظريف ميتوان گفت اين است كه ذوق و سليقه و ابتكار ايرانيان در ظرافت بافت ،جنس و طرحهاي خيال انگيز آن در جهان كم نظير ميباشد همواره یکی از طرح های به کار برده شده در این نوع پارچه ها بته جغه است. اصل و منشاء طرح ایرانی بته جغه را به آتش مقدس، به کاج، به نخل، به بادام تشبیه کرده‌اند. سرآغاز آن را هنر ایلامی–آشوری و سرانجام آن هنر هخامنشی دانسته اند. بسیاری بر این باور اند که نقش بته جغه سرو ایرانی ریشه دارد که از نمادهای زرتشتی بوده است. سروی که نشانه آزادگی ایرانیان بوده و از سر فروتنی سر خم کرده است. برخی دیگر سرو را نشان ایستادگی ایران در برابر تندبادهای حوادث و خمیدگی سر این سرو را نشانی از آسیب دیدن ش در این تندبادها می‌دانند. دهخدا بته جغه را ساخته شده از پر پرندگان می‌داند که بر بالای کلاه پادشاهان ایران نصب می‌شده است. به هر رو بته جغه یکی از نگاره‌ها و ارائه‌هایی است که در طول هزاره تا امروز به روش‌های گوناگون زینت بخش آثار هنری ایران (پته دوزی، قالی، ظروف و...) بوده است. بر همین أساس نام این محصول نیز به گونه ای انتخاب شده که یادآور هردو هنر زیبا و لطیف ایرانی باشد.

کروات و پوشت - باغ هندسی

باغ ایرانی با تاریخ درخشان خود در قرون و اعصار گذشته از برجسته ترین گونه های باغ سازی در جهان شناخته شده است. در معماری این باغسازی از هندسه مسطحه و دیگر دیتیلها (جزئیات) و عناصر معماری اصیل ایرانی یکی از بهترین الگوهای منظر سازی به کار برده شده است. حصول تعامل هندسه و تفکر در هنر معماری ایرانی با طبیعت است، به لحاظ زیبایی در نقشهای مانند گل و مرغ و دیگر عوامل هنری نقش فرشهای ایرانی نیز از این هنر در طبیعت باغسازی بی بهره نمانده است به طوریکه امروز چه نقش باغات در محوطه سازی بنگریم و چه نقش فرش ها را در سالن خانه آن لذت و روح افزایی را در وجودمان احساس میکنیم. باغ و فرش ایرانی واضحترین آثار هنری ایران می باشند که ریشه در فرهنگ کهن دارند و با اعتقادات و باورهای ایرانیان در دوران مختلف پیوند خورده است. به همین روی بنا به ترکیب نقش های فرش نگار و هندسی گونه این محصول نام آن را باغ هندسی انتخاب نمودیم.

کروات و پوشت - طاق مروارید

طاق مروارید واقع در مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است. مسجد نصیرالملک یکی از دیدنی ترین و متفاوت ترین مساجد ایران است. این مسجد به سبب وجود شیشه های رنگی شهرت زیادی دارد. کاشی کاری های این مسجد در نوع خود بی نظیر هستند. این بنا به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک، که از اعیان و اشراف شیراز بود، در زمان قاجار ساخته شد. ساخت آن حدود 12 سال طول انجامیده‌است. مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری از ارزنده‌ترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمان‌سازی به ویژه مقرنس بی‌مانند است. در سمت شمالی مسجد، طاق‌نمایی به نام طاق مروارید وجود دارد، که تمام سقف، داخل و بیرون آن کاشی کاری رنگارنگ شده‌است و طرح روی کراوات مطابق با همین کاشی کاریست و نام آن نیز از همین مکان انتخاب شده است.

 
Powered by Phoca Gallery
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Cyan Green Orange

Body

Background Color
Text Color

Background

Patterns for Layout Style: Boxed
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family